Układ wydechowy jest integralną częścią każdego pojazdu. Nie da się go niczym zastąpić, odgrywa bowiem istotną rolę. W bezpieczny sposób odprowadza spaliny tak, by nie dostały się do kabiny (dlatego tak ważne jest, aby był szczelny). Kolejnym jego zadaniem jest zmniejszenie hałasu. Skuteczne wyciszenie gazów spalinowych podnosi komfort podróżowania. Układ wydechowy wyłapuje również szkodliwe substancje, znajdujące się w spalinach i ogranicza straty mocy silnika. Jak jednak jest on zbudowany? Co sprawia, że może w pełni realizować swoje zadania?
Zacząć należy od kolektora wylotowego, czyli elementu odprowadzającego gazy z poszczególnych cylindrów do jednej wspólnej rury. Ważnym elementem w układach wydechowych jest zawór recyrkulacji spalin EGR. Jego celem jest zmniejszenie zawartości szkodliwych tlenków azotu w spalinach. Kolejny komponent to sonda lambda (czujniki ilości tlenu znajdującego się w gazach spalinowych).
Jednym z kluczowych elementów układu jest katalizator trójdrożny. To w nim usuwana jest większość toksycznych substancji podczas procesu oczyszczania spalin. Równie istotną rolę odgrywa filtr cząstek stałych. W silnikach diesla jest to DPF, natomiast w nowych benzyniakach GPF. Ma on za zadanie wychwytywać cząstki sadzy. Osadzają się one w wąskich kanalikach i są wypalane przez gorące gazy. Dodatkowo zdarza się w silnikach diesla układ selektywnej redukcji katalitycznej SCR. Za pomocą środka AdBlue tlenki azotu rozbijane są na cząstki tlenu i azotu. Na koniec zostało to, co najbardziej widać. Rury wydechowe, tłumik środkowy, wydech i wszystkie elementy mocujące i uszczelniające.