Czym jest smarowanie przekładni?
Smarowanie przekładni polega na zastosowaniu środka smarnego pomiędzy dwoma lub więcej kołami zębatymi, które obracają się z dużą prędkością. Pomaga to zmniejszyć tarcie, co zmniejsza zużycie zębów przekładni. Zapobiega również uszkodzeniom spowodowanym przez wytwarzanie ciepła i szlifowanie pomiędzy ruchomymi częściami.
Jak działa smarowanie przekładni?
Smarowanie przekładni działa poprzez zapewnienie cienkiej warstwy oleju pomiędzy zębami na powierzchni przekładni. Dzięki temu zęby nie ścierają się o siebie i nie powodują uszkodzeń zarówno zębów przekładni, jak i współpracujących z nimi powierzchni. Olej działa również jako chłodziwo, pomagając zmniejszyć tarcie pomiędzy dwoma powierzchniami poruszającymi się z dużą prędkością, co zmniejsza wytwarzanie ciepła podczas pracy. Chroni to obie części przekładni przed przegrzaniem podczas pracy pod dużym obciążeniem.
Zmniejszony hałas i wibracje
Główną zaletą stosowania smarów do przekładni jest to, że zmniejszają one hałas i wibracje wytwarzane przez przekładnie. Oznacza to, że do ich obracania potrzebna jest mniejsza moc, co z kolei zmniejsza zużycie paliwa i emisję CO2.
Zwiększona wydajność
Smary do przekładni zwiększają również wydajność poprzez zmniejszenie tarcia pomiędzy ruchomymi częściami. Upewniają się, że w układzie nie ma kieszeni powietrznych ani innych niedoskonałości, które w przeciwnym razie powodowałyby tarcie między dwiema poruszającymi się względem siebie powierzchniami.