Jeszcze do niedawna, pozycjonowanie oparte na link buildingu, czyli tworzeniu linków było skuteczną i dość łatwą drogą do pozycjonowania. Niestety, z uwagi na szybki rozwój konkurencji i nowych rozwiązań, link building staje się coraz trudniejszy. Obecnie, jeśli pozycjonowanie dla właściciela firmy stanowi priorytet (a powinno), potrzebuje stworzyć wyjątkowo dobry link do swojej strony internetowej.
Link building to tłumacząc obrazowo – wykonywanie przemyślanych działań, które są ukierunkowane na mnożenie liczby linków (odnośników) przychodzących bezpośrednio do docelowej strony internetowej. Content marketingiem można z kolei nazwać tworzenie wciągających publikacji, które mają wzbudzić zainteresowanie czytelników i tym samym zachęcić na zapoznanie się z ofertą firmy – w niebezpośredni i nienachalny sposób. Obie formy reklamy internetowej, wpływają korzystnie na pozycjonowanie witryny.
Content marketing to dość szerokie pojęcie. Dla niektórych osób, content marketing to nic innego jak prowadzenie stałej kampanii reklamowej na prowadzonym równolegle do działalności branżowym blogu. Dla innych, może być on związany z różnego rodzaju badaniami opartymi na zbieraniu danych (data driven) lub tworzeniu infografik. Dla startupów, które posiadają ograniczony budżet, ale są świadome wpływu jaki ma optymalizacja strony na przyszłe sukcesy, zamiast zatrudnienia specjalistów ds. SEO (Search Engine Optimization) lepszym rozwiązaniem może okazać się firma pozycjonująca działająca na zasadzie outsourcingu.
Agencja SEO i świadczone przez nią usługi są również często wykorzystywane w większych korporacjach, które cenią sobie współpracę na niezobowiązujących, pod kątem nowych etatów, zasadach. W większości przypadków content marketing nie musi wiązać się z dużymi nakładami finansowymi, jedyne z czym należałoby się liczyć decydując się na samodzielne pozycjonowanie oparte na link buildingu i content marketingu, to posiadanie odpowiedniej wiedzy – merytorycznej i technicznej w zakresie SEO (Search Engine Optimization)
Inaczej zwane studium przypadku to dobry pomysł na treści do zmieszczenia na branżowym blogu, mediach społecznościowych lub bezpośrednio na stronie internetowej. Udostępnienie ciekawie opisanego procesu pracy lub tworzenia jest bardzo cenne, chociażby dlatego, że z łatwością można wykorzystać to w link buildingu w różnego rodzaju publikacjach branżowych. Po opublikowaniu, tak długo jak studium przypadku (case study) jest wnikliwe i oparte na aktualnych danych, z sukcesem może zostać wykorzystane w wielu publikacjach. Wspomaga to pozycjonowanie strony.
Wiele firm posiada ekspertów z określonej branży, czyli osób, które znają tematykę związaną z prowadzoną działalnością „od podszewki”. Dzielenie się merytoryczną wiedzą jest korzystne i przynosi podwójne profity:
– dla czytelnika – ponieważ dowiaduje się ciekawych, nowych rzeczy
– dla przedsiębiorcy – ponieważ tego rodzaju treści, zwiększają ruch na stronie, są udostępniane, czyli wspomagają pozycjonowanie
Artykuły eksperckie są jednym z najcenniejszych zasobów, które można wykorzystać z perspektywy content marketingu. Wbrew pozorom, merytoryczny artykuł może wygenerować znacznie większy ruch niż kolorowa infografika. Osoby, które poszukują specjalistycznych porad na określony temat, bardziej cenią rzetelne źródło wiedzy. Podczas tworzenia tekstów specjalistycznych warto pamiętać o odpowiednio dopasowanych słowach kluczowych a w przypadku publikacji postów – nie można zapominać o hashtagach (#).
Publikacje wywiadów mogą być czasochłonne, dlatego też najlepiej jest je zlecić odpowiednim osobom. Tutaj znów warto podkreślić zaletę zatrudnienia agencji SEO (Search Engine Optimization). Przejmie ona głos w sprawach związanych z wyżej opisanymi sposobami na pozycjonowanie własnej strony i jeśli zajdzie taka konieczność, zleci wykonanie odpowiednich treści na stronę – w tym wywiadów. Publikacja wywiadu z ekspertami z branży i hostowanie ich na firmowej stronie lub blogu, może być świetnym sposobem na link building. Ważne, aby temat był ciekawy i już od początku wzbudzał ciekawość czytelników.
Jeśli chce się zwiększyć siłę link buildingu, warto spojrzeć szerzej i wykroczyć poza samodzielne działanie. Działania związane z SEO (Search Engine Optimization), przewidują również nawiązanie współpracy z innymi firmami (nie konkurencją), organizacjami charytatywnymi pośrednio związanymi z wykonywanym zajęciem itp. Np. Producent artykułów reklamowych może nawiązać kontakt z fundacją wspierającą bezpieczeństwo i widoczność na drogach wskazując delikatnie odblaskowe breloki producenta.
Dzięki dwóm źródłom promującym określone treści i w wielu przypadkach bardzo różnym odbiorcom, może to być skutecznym sposobem na zmaksymalizowanie sukcesu własnej strony.
Jeśli nie jest się orłem w dziedzinie SEO – warto powierzyć losy własnej marki specjalistom z branży. Na przestrzeni lat i obserwacji rynku – wkład włożony w optymalizację strony zawsze przynosi korzyści.