Niezależnie od tego, czy chcesz rozszerzyć swoją działalność na teren Niemiec, czy prowadzić ją tylko tam, będziesz musiał zapoznać się z prawem dotyczącym przedsiębiorców w tym kraju. Oto najważniejsze informacje, jakie warto mieć na uwadze.
Przed rejestracją swojej firmy w Niemczech warto zorientować się, czy nie będzie nam potrzebna koncesja lub pozwolenie. Jeśli tak, wymaga to złożenia osobnego wniosku. Dopiero z takim pozwoleniem, można przedłożyć w urzędzie do spraw gospodarki (Gewerbeamt) właściwy wniosek o zarejestrowanie działalności. Kolejny wniosek składa się w Sądzie Rejestrowym – jego efektem będzie wpisanie do Rejestru Handlowego. Jeszcze jeden dokument muszą złożyć osoby, które planują odkładać środki na niemiecką emeryturę.
Dużym ułatwieniem dla przedsiębiorców jest posiadanie adresu zlokalizowanego na terenie Niemiec. Warto więc wynająć wcześniej biuro. Pierwsze koszty ponosi się już przy zakładaniu działalności w Niemczech. Vorweggenommene Betriebsausgaben, bo tak się nazywają, można rozliczyć pod warunkiem ich dokładnego udokumentowania w Urzędzie Skarbowym: przedstawienia faktur i opisów, w jaki sposób dany wydatek związany jest z zakładaną działalnością – podpowiada specjalista z kancelarii ATM.legal, zajmującej się wsparciem polskich i niemieckich przedsiębiorców.
Gdzie szukać pomocy w legalizacji działań w Niemczech? Jeśli Twoim problemem jest bariera językowa lub brakuje Ci dokładnej znajomości niemieckich przepisów prawa, możesz skorzystać z usług jednej z firm, które oferują doradztwo w tym zakresie, np. wspomniana kancelaria https://atm.legal/pl/.