Współczesne samochody to konstrukcje wyposażone w wiele odbiorników energii elektrycznej. Za magazynowanie i dostarczanie prądu niezbędnego do rozruchu silnika odpowiedzialny jest akumulator. Aby nie dopuścić do jego szybkiego rozładowania, w pojazdach montuje się alternator.
Alternator to urządzenie, które jako pierwszy skonstruował genialny wynalazca Nikola Tesla w 1891 roku. To stosunkowo prosta konstrukcja wyposażona w nieruchomy stojan, z którego wychodzą trzy uzwojenia oraz elektromagnes nazywany wirnikiem alternatora. Urządzenie po wprawieniu w ruch za pomocą paska napędzanego przez wał korbowy silnika wytwarza energię elektryczną. W związku z tym, że wartość napięcia wzrasta wraz ze wzrostem prędkości obrotowej jednostki napędowej, w alternatorach montuje się regulatory napięcia, chroniące odbiorniki przed uszkodzeniem.
Podstawowym zadaniem alternatora jest nieustanne wytwarzanie prądu podczas pracy silnika i dostarczanie go do odbiorników oraz akumulatora. Energia elektryczna powstająca w wyniku przekształcenia energii mechanicznej w prąd przemienny wykorzystywana jest m.in. do zasilania świateł, radia, klimatyzacji i innych układów. Ze względu na nieustanną pracę, podzespoły alternatora narażone są na zużycie. W przypadku wystąpienia awarii możliwe jest przeprowadzenie prac naprawczych przy użyciu części zamiennych. Podzespoły do alternatora znaleźć można m.in. pod adresem https://www.shop.bendiks.pl/. O awarii urządzenia najczęściej informuje paląca się na desce rozdzielczej kontrolka ładowania akumulatora.