Smarowanie przekładni polega na zastosowaniu środka smarnego pomiędzy dwoma lub więcej kołami zębatymi, które obracają się z dużą prędkością. Pomaga to zmniejszyć tarcie, co zmniejsza zużycie zębów przekładni. Zapobiega również uszkodzeniom spowodowanym przez wytwarzanie ciepła i szlifowanie pomiędzy ruchomymi częściami.
Smarowanie przekładni działa poprzez zapewnienie cienkiej warstwy oleju pomiędzy zębami na powierzchni przekładni. Dzięki temu zęby nie ścierają się o siebie i nie powodują uszkodzeń zarówno zębów przekładni, jak i współpracujących z nimi powierzchni. Olej działa również jako chłodziwo, pomagając zmniejszyć tarcie pomiędzy dwoma powierzchniami poruszającymi się z dużą prędkością, co zmniejsza wytwarzanie ciepła podczas pracy. Chroni to obie części przekładni przed przegrzaniem podczas pracy pod dużym obciążeniem.
Główną zaletą stosowania smarów do przekładni jest to, że zmniejszają one hałas i wibracje wytwarzane przez przekładnie. Oznacza to, że do ich obracania potrzebna jest mniejsza moc, co z kolei zmniejsza zużycie paliwa i emisję CO2.
Smary do przekładni zwiększają również wydajność poprzez zmniejszenie tarcia pomiędzy ruchomymi częściami. Upewniają się, że w układzie nie ma kieszeni powietrznych ani innych niedoskonałości, które w przeciwnym razie powodowałyby tarcie między dwiema poruszającymi się względem siebie powierzchniami.