Chłodnica jest bardzo ważnym elementem każdego pojazdu. Będąca wymiennikiem ciepła chłodnica wózki widłowe, czy też każde inne pojazdy posiadające silnik spalinowy zaopatruje w odpowiednie chłodzenie tegoż silnika, warunkując odpowiednią jego pracę.
Chłodnica składa się z systemu rurek, przez które przepływają płyny chłodnicze. Rurki te posiadają żebra, które pomagają w oddawaniu ciepła do otoczenia. Płyny chłodnicze ochładzane są przez powietrze, które wpada do chłodnicy podczas ruchu pojazdu, lub przy pomocy wiatraka, który wspomaga ten proces podczas postoju pojazdu.
W głowicy silnika oraz w bloku znajdują się specjalnie wydrążone kanały, przez które przepływają schłodzone w chłodnicy płyny i odbierają nadmiar ciepła co prowadzi do ochłodzenia silnika. Następnie, przy pomocy pompy, płyny chłodzące wędrują do chłodnicy, gdzie owe ciepło oddają i proces się zapętla.
Cały proces chłodzenia silnika reguluje między innymi urządzenie zwane termostatem. Termostat w zależności od temperatury silnika otwiera się lub zamyka, przez co reguluje ilość płynu chłodzącego, który przepływa przez silnik i chłodnicę.
Konsekwencją takiego działania jest zwiększenie przepływu płynów chłodzących, jeżeli temperatura silnika jest zbyt wysoka i wymagane jest jego schłodzenie lub zmniejszenie przepływu tychże płynów, jeśli temperatura silnika jest odpowiednio niska i nadmiar chłodzenia doprowadziłby tylko do przechłodzenia silnika. Podobne zadanie ma wentylator, którego wzmożona lub słabsza praca pozwala odpowiednio zwiększyć lub zmniejszyć chłodzenie silnika.