Jak działa chłodnica w pojazdach?

Chłodnica jest bardzo ważnym elementem każdego pojazdu. Będąca wymiennikiem ciepła chłodnica wózki widłowe, czy też każde inne pojazdy posiadające silnik spalinowy zaopatruje w odpowiednie chłodzenie tegoż silnika, warunkując odpowiednią jego pracę.

Działanie chłodnicy

Chłodnica składa się z systemu rurek, przez które przepływają płyny chłodnicze. Rurki te posiadają żebra, które pomagają w oddawaniu ciepła do otoczenia. Płyny chłodnicze ochładzane są przez powietrze, które wpada do chłodnicy podczas ruchu pojazdu, lub przy pomocy wiatraka, który wspomaga ten proces podczas postoju pojazdu.

W głowicy silnika oraz w bloku znajdują się specjalnie wydrążone kanały, przez które przepływają schłodzone w chłodnicy płyny i odbierają nadmiar ciepła co prowadzi do ochłodzenia silnika. Następnie, przy pomocy pompy, płyny chłodzące wędrują do chłodnicy, gdzie owe ciepło oddają i proces się zapętla.

Cały proces chłodzenia silnika reguluje między innymi urządzenie zwane termostatem. Termostat w zależności od temperatury silnika otwiera się lub zamyka, przez co reguluje ilość płynu chłodzącego, który przepływa przez silnik i chłodnicę.

Konsekwencją takiego działania jest zwiększenie przepływu płynów chłodzących, jeżeli temperatura silnika jest zbyt wysoka i wymagane jest jego schłodzenie lub zmniejszenie przepływu tychże płynów, jeśli temperatura silnika jest odpowiednio niska i nadmiar chłodzenia doprowadziłby tylko do przechłodzenia silnika. Podobne zadanie ma wentylator, którego wzmożona lub słabsza praca pozwala odpowiednio zwiększyć lub zmniejszyć chłodzenie silnika.

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

jeden × 3 =